True stories / Boktips
Plackers
som ett
bokmärke?

Boktips Atomic Habits – om små vanor som kan ge stora resultat

Jag är med i Friday Lab Community. Där jobbar vi med vår personliga utveckling och vi har en bokcirkel med Zoom-möten. Förra året läste vi boken ”Atomic Habits” av James Clear.

Atomic Habits handlar om vanor. Boken är konkret och praktisk med många handfasta tips som kan hjälpa dig sätta nya vanor. Överlag innehåller den många bra tips på hur du kan styra upp ditt liv.

Här kommer vi till min största utmaning med den här boken. Jag är en väldigt entusiastisk person som lätt sveps med och vill göra nya saker. Nu vill jag sätta vanor för träning, mat, godis, läsning, sömn, meditation, begränsning av telefon osv.

Habit stacking lägger till en vana till en vana

Men nog om min personlighet, nu ska vi prata om någonting väldigt fascinerande. Nämligen habit stacking, att lägga till en ny vana till en gammal vana.

Har du en vana som du gör utan att tänka på den? Vi säger att du börjar dagen precis som jag gör, med att brygga en kanna kaffe. Det här är en vana som går av bara farten, jag tänker inte ens på hur jag tar fram kaffefilter och kaffepulver ur skåpet. Att jag häller i vatten i kaffebryggaren och trycker på knappen. Det här är verkligen en vana som fungerar eftersom jag måste vakna på något sätt.

Har du en vana som du gör utan att tänka på den?

Morgonmeditation med environmental habits

Environmental habits handlar om att skapa vanor som har med miljön att göra. Ta morgon-meditationen som ett exempel. Den görs alltid i min favoritfåtölj bredvid bokhyllan med min favoritlampa. Genom att bara göra meditationen där kopplar jag den till miljön.

Det är gäller bara att komma ihåg att ställa klockan.

Identity based habits kopplas till din identitet

Är du en joggare? En tandtrådare? En dansare? Identity based habits kopplas till din identitet framför en prestation, en belöning eller något annat. Vi kan ta ett exempel med träning.

Ska jag träna för att komma i form inför beach 2020/2021 eller ska jag vara en person som tränar? Vad fungerar i längden? Jo, om jag identifierar mig som en person som tränar kommer jag lättare kunna skapa långsiktiga vanor. Det kan lätt bli lite för mycket hets och kortsiktighet om jag sätter målet att ha magrutor till juni 2021 eller springa milen under 45 minuter inom två månader. Om jag däremot är en tränande person kopplar jag det till min identitet.

Men måste man vara så himla effektiv hela tiden, kanske du tänker? Ska man bli en supermänniska? Nej, det tycker jag inte. Men jag tycker om att utvecklas och prova på nya saker.

Ska man bli en supermänniska?

Här är tre takeaways som kanske kan inspirera dig till att börja med en ny vana:

1. Små förändringar kan leda till stora resultat

Mycket handlar om just small habits, eller som James skriver: ”1% improvement per day can make a huge difference.”

Vill du bli en person som tränar? Börja med en kort promenad.

Vill du börja meditera? Börja med en minut.

Genom att börja litet kan du lättare skapa vanor som sen blir en del av din identitet. Jag tycker att James sammanfattar det så bra här:

”Success is the product of daily habits, not once-in-a-lifetime transformations.”

2. Framsteg sker inte över en natt

Du kanske tränar en månad och ser ingen skillnad. Game over? Nej, så enkelt är det inte, för du behöver öppna en ny typ av nivå. Det kommer inte alltid vara linjära framsteg för om du tänker så hamnar du lätt i ”valley of disappointment”.

3. Mål kan begränsa din lycka

Mål kan vara bra men vad händer om du når ditt storslagna mål? Och vad händer om du inte når målet? Om du i stället väljer att fokusera på processen framför målet kan du vara lycklig hela tiden.

Mitt mål med att vara egenföretagare är: ”Ha kul och göra bra grejer tillsammans med människor som jag tycker om.” Det är väldigt lätt att jobba utifrån det här process-styrda målet. Jag vill inte vinna Guldägg eller komma topp-tio i Resumés månadskampanj. Jag vill ha kul! Varje dag.

Så börja med något litet om du vill göra en bestående förändring. Det måste inte vara mass action hela tiden och du behöver inte gå all in.

Börja med något litet om du vill göra en bestående förändring

Avslutning: Plackers är ett perfekt bokmärke

Jag och min tandläkare ville att jag skulle börja med tandtråd. För att kunna göra det till en bra och långsiktig vana tänkte jag till ett extra varv och kom på en kul sak. Plackers blir ju ett perfekt bokmärke.

Jag läser en stund varje kväll och genom att ha en Plackers instucken i boken (i en liten förvaringsficka) får jag en påminnelse om att jag ska använda den.

Har du läst boken Atomic Habits eller har du något tips på hur man ska tänka kring sina vanor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *