True stories / SEO-copy
Var tydlig och hjälpsam

Så här gör du länkarna attraktiva

Follow my blog with Bloglovin

Klicka. Klicka här. Klicka vidare. Läs mer! Läs mer nu! Interna länkar är viktigt för en webbplats. Men de ska vara av hög kvalitet med hög relevans för användaren.

Gillar du länkar? Jag gillar länkar. Google gillar länkar. Alla gillar dem. Eller i alla fall de flesta av oss.

Men alla länkar är inte bättre än inga länkar. Det är en myt.

Alla länkar är inte bättre än inga länkar.

Om du har många interna länkar av låg kvalitet eller som inte är relevanta kan det påverka rankningen negativt.

Men hur ska du göra för att användaren ens ska vilja klicka på dina länkar?

Förklara varför användaren ska klicka

Du ska förklara och visa användaren varför hen ska klicka. Du ska göra den den så attraktiv att användaren inte kan motstå att klicka på den.

Många är inte ens medvetna om att de tänker ”what’s in it for me?” när de läser en text. Därför behöver du fånga användarens intresse. Vi kan ta ett exempel.

Du ska göra den interna länken så attraktiv att användaren inte kan motstå att klicka på den.

Genom att göra dem attraktiva hjälper du användaren runt på webbplatsen. På så vis får fler sidor trafik och inte bara landningssidan, vilket är bra.

Dekorativ bild där det står "Fånga intresset".

Låt oss säga att du precis fått ditt första uppdrag som UX-writer. Grattis! Men du kanske känner dig osäker på vad du behöver kunna?

Tänk om du ramlar över dessa meningar samtidigt som osäkerheten lurar i bakgrunden:

Vad behöver du kunna som UX-writer? Här är mina fem bästa tips för UX-writers.

Hur stor sannolikhet tror du det är att du klickar på den meningen för att läsa mer, framför denna:

Du behöver kunna otroligt mycket som UX-writer. Här är fem saker.

Den första meningen är mer inbjudande och engagerande eftersom det är någons fem bästa tips.

Dessutom är den mer personlig genom att det är en persons (i detta fallet mina) bästa tips. Vidare är hela meningen länkad, till skillnad från ordet ”fem” i det andra exemplet.

Dekorativ bild där det står "Klicka inte här".

Läs inte mer här och klicka inte på den här länken

Vi som är copywriters, UX-writers och content writers har fler ord och fraser att jonglera med än ”klicka här” och ”läs mer”. Försök i stället hjälpa besökaren genom att förklara syftet med varje länk.

Vart kommer hen när hen klickar? På så vis kan användaren lättare avgöra om hen vill klicka sig vidare.

Försök ha empati med användaren och skriv så hen förstår vart den interna länken leder. Visst, detta är bara ett kort ögonblick i någons liv. Men var tydlig. Var hjälpsam. Var attraktiv.

Se till så att användaren inte kan motstå dina länkar.

Var tydlig. Var hjälpsam. Var attraktiv. Se till så att användaren inte kan motstå dina länkar.

Dessutom kan meningar som ”Läs mer!” eller ”Klicka här” göra det svårt för Google att förstå vad det handlar om.

Du behöver inte gå så långt som att trycka in nyckelord i den interna länken för att försöka please Google (det kan bli en tvärt-om-effekt).

Försök i stället skriva naturligt om var användaren hamnar när hen klickar.

Dekorativ bild där det står "Sälj in länken".

Skriv gärna det viktigaste först, om du kan. Använd samma länktext för alla länkar på din webbplats. Det är bra för tillgängligheten och din visuella identitet.

Tydliga länktexter som beskriver var användare hamnar är också ett av tillgänglighetskraven i WCAG-riktlinjerna.

Vem vill gå emot lagkraven för offentliga myndigheter i Sverige? Inte jag, även om jag inte jobbar med offentliga myndigheter.

Lyssnar du på webbplatsen?

Dessutom blir interna länktexter som ”klicka här” eller ”läs mer” konstiga för den som väljer att lyssna på webbplatsen. Vi gör ett test.

Om du sitter på desktop kan du markera meningen nedanför, högerklicka, välj tal och sen börja tala:

Vill du veta mer om hur du gör dina interna länkar attraktiva. Klicka här!

Visst blir det konstigt att helt plötsligt uppmanas att klicka här, när du vill lyssna på webbplatsen?

Det är bättre att skriva naturligt och förklara var användaren hamnar när hen klickar på länken.

Ska en SEO-copywriter eller UX-writer skriva länkar?

Från början tänkte jag att det här inlägget hörde hemma i kategorin SEO-copy.

Men när jag funderade mer och började skriva insåg jag att det passar lika bra i kategorin UX-writing.

Det kanske är ett tecken på att mycket hänger ihop när man jobbar med innehåll för webben?

Och det kanske visar att det är viktigt att både behärska SEO-copy och UX-writing för att skapa bästa möjliga upplevelse?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *