True stories / SEO-copy
Var tydlig och hjälpsam

Så här gör du länkarna attraktiva

Klicka. Klicka här. Klicka vidare. Detta är en länk. Läs mer! Läs mer nu! Länkar är viktigt för en webbplats. Men det ska vara länkar av hög kvalitet med hög relevans. Det är faktiskt viktigt både ur ett SEO-perspektiv och ett UX-perspektiv.

Gillar du länkar? Jag gillar länkar. Google gillar länkar. Alla gillar länkar. Eller i alla fall de flesta av oss. Men alla länkar är inte bättre än inga länkar. Det är en myt. Om du har många länkar av låg kvalitet eller som inte är relevanta kan det påverka rankningen negativt. Men hur ska du göra för att besökaren ens ska vilja klicka på dina länkar?

Du ska förklara och visa besökaren varför hen ska klicka på länken. Du ska göra länken så attraktiv att besökaren inte kan motstå att klicka på den. Många är inte ens medvetna om att de tänker ”what’s in it for me?” när de läser en text. Därför behöver du fånga besökarens intresse. Vi kan ta ett exempel.

Du ska göra länken så attraktiv att besökaren inte kan motstå att klicka på den.

Låt oss säga att du precis fått ditt första uppdrag som UX-writer. Grattis! Men du kanske känner dig osäker på vad du behöver kunna? Tänk om du ramlar över dessa meningar samtidigt som osäkerheten lurar i bakgrunden:

Vad behöver du kunna som UX-writer? Här är mina fem bästa tips för UX-writers.

Hur stor sannolikhet tror du det är att du klickar på den meningen för att läsa mer, framför denna:

Du behöver kunna otroligt mycket som UX-writer. Här är fem saker.

Den första meningen är mer inbjudande och engagerande eftersom det är någons fem bästa tips. Dessutom är den mer personlig genom att det är en persons (i detta fallet mina) bästa tips. Vidare är hela meningen länkad, till skillnad från ordet ”fem” i det andra exemplet.

Läs inte mer här och klicka inte på den här länken

Vi som är copywriters, UX-writers och content writers har fler ord och fraser att jonglera med än ”klicka här” och ”läs mer”. Försök i stället hjälpa besökaren genom att förklara syftet med varje länk. Vart kommer hen när hen klickar på länken? På så vis kan besökaren lättare avgöra om hen vill klicka sig vidare. Försök ha empati med besökaren och skriv så hen förstår vart länken leder. Visst, detta är bara ett kort ögonblick i någons liv. Men var tydlig. Var hjälpsam. Var attraktiv. Se till så att besökaren inte kan motstå dina länkar.

Var tydlig. Var hjälpsam. Var attraktiv. Se till så att besökaren inte kan motstå dina länkar.

Dessutom kan meningar som ”Läs mer!” eller ”Klicka här” göra det svårt för Google att förstå vad det handlar om. Du behöver inte gå så långt som att trycka in nyckelord i länken för att försöka please Google (det kan bli en tvärt-om-effekt). Försök i stället skriva naturligt om var besökaren hamnar när hen klickar på länken.

Skriv gärna det viktigaste i länken först, om du kan. Använd samma länktext för alla länkar på din webbplats. Det är bra för tillgängligheten och din visuella identitet.

Tydliga länktexter som beskriver var besökaren hamnar är också ett av tillgänglighetskraven i WCAG-riktlinjerna. Vem vill gå emot lagkraven för offentliga myndigheter i Sverige? Inte jag, även om jag inte jobbar med offentliga myndigheter.

Lyssnar du på webbplatsen?

Dessutom blir länktexter som ”klicka här” eller ”läs mer” konstiga för den som väljer att lyssna på webbplatsen. Vi gör ett test. Om du sitter på desktop kan du markera meningen nedanför, högerklicka, välj tal och sen börja tala:

Vill du veta mer om hur du gör dina länkar attraktiva. Klicka här!

Visst blir det konstigt att helt plötsligt uppmanas att klicka här, när du vill lyssna på webbplatsen? Det är bättre att skriva naturligt och förklara var besökaren hamnar när hen klickar på länken.

Ska en SEO-copywriter eller UX-writer skriva länkar?

Från början tänkte jag att det här inlägget hörde hemma i kategorin SEO-copy. Men när jag funderade mer och började skriva insåg jag att det passar lika bra i kategorin UX-writing.

Det kanske är ett tecken på att mycket hänger ihop när man jobbar med innehåll för webben? Och det kanske visar att det är viktigt att både behärska SEO-copy och UX-writing för att skapa bästa möjliga upplevelse?

Tycker du om att läsa och skriva? Då kanske du gillar mina stories ”Vad är UX-writing och vad gör en UX-writer?” eller ett boktips om vanor som fick mig att börja använda tandtråd?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *