True stories / SEO-copy
Writers är
nyckelpersoner
för SEO

SEO för writers – föreläsning av Please Copy me

Follow my blog with Bloglovin

Den bästa SEO-investeringen är ofta mycket text av hög kvalitet. Därför är writers nyckelpersoner för att lyckas med SEO. Det sa Michael Wahlgren som höll i föreläsningen “SEO för writers”.

Föreläsningen arrangerades av Mattias Åkerberg på Please copy me. Det blev fyra timmar med föreläsning, övningar och prova-själv-på-uppdrag. Det var informativt, matigt och utbildande.

Michael som höll i föreläsningen berättade hur en sökmotor fungerar, hur du gör en sökordsanalys och väljer sökord.

Han tipsade om smarta verktyg, gick på djupet kring on-page SEO och pratade om interna och externa länkar samt optimering av webbplatsen.

Men först, vem är Michael Wahlgren från Pineberry?

Michael är grundare av SEO-byrån Pineberry i Stockholm. Han är även mannen bakom Sökpodden som jag lyssnar på ibland. Med andra ord är han ett känt namn i branschen.

Han inledde föreläsningen genom att fråga oss vem den viktigaste besökaren var på webbplatsen. Många sa kunder och potentiella kunder. Michael påpekade att det är Google bot som är den viktigaste besökaren.

Det googlas 55 miljoner gånger i Sverige. Varje dag.

Det googlas 55 miljoner gånger i Sverige. Varje dag.

Därför är Google bot ett viktigt hjälpmedel mellan dig som läser och mig som skriver.

SEO för writers – övningar

Den första övningen handlade om att ta fram en lista på sökord (från huvudet) för en kund/sin egen webbplats.

Jag valde att fokusera på den engelska versionen av Saburo Jeans som jag jobbar med genom E-handelsbyrån Motillo i Karlstad. Dessa sökord listade jag:

  • Jeans
  • Organic jeans
  • Slim-fit jeans
  • Regular jeans
  • Bootcut jeans
  • Skinny jeans
  • Black jeans
  • How to style blue jeans
  • Jeans for men loose fit
  • Buying jeans online
  • How to measure jeans
  • Are white jeans in style?
  • What to wear on a night out?
  • How to wash jeans
  • The story of jeans and denim
  • How to wear denim och denim
  • How many jeans should a man own?
  • Jeans in style 2020
Bild från Saburo Jeans webbplats som Pernilla arbetat med som UX-writerStartsidan på Saburo Jeans webbplats

Titlar och beskrivningar för SEO

Michael berättade att titeln är det överlägset viktigaste elementet att optimera. Titeln är namnet på sidan. Den ska vara unik och innehålla det primära (och sekundära) sökordet du vill optimera för.

Titeln syns inte på sidan men i det organiska sökresultatet. Om du bara har fem minuter att lägga på din SEO ska du fokusera på titeln.

Titeln är det överlägset viktigaste elementet att optimera.

Beskrivningen har ingen påverkan på rankningen, enligt Michael. Men den är viktig i sökresultatet eftersom den kan hjälpa till att sälja in sidan.

Beskrivningen ska vara säljande, engagerande och informativ. Precis som titeln ska den vara unik för varje sida.

Dessa titlar och beskrivningar skrev jag för Saburo Jeans:

Jeans in style 2020 – the smashing guide | Saburo Jeans
No more bootcut jeans – organic skinny jeans are your go-to leg huggers. These are the jeans in style 2020. Get the smashing guide and useful styling ideas!

What to wear on a night out? Five jeans ideas | Saburo Jeans
Black jeans go with everything. Just add boots, a t-shirt, and a fitted blazer. Think stylish but comfortable. Get the five useful styling ideas!

Jag skrev även en fiktiv titel och beskrivning för IKEA där jag optimerade för sökordet ”kontorsstol”.

Jag skrev även en fiktiv titel och beskrivning för IKEA där jag optimerade för sökordet ”kontorsstol”.

Ergonomisk kontorsstol för hemmakontor och kontor | IKEA
Välj mellan olika ergonomiska kontorsstolar för olika skrivbord och i olika miljöer. Stort urval, snabb leverans och fri frakt. Hitta din kontorsstol i dag!

Michael påpekade att en sökordsanalys kanske skulle visa att det finns ett värde i att byta ut ”kontor” till ”arbetsplats”.

Vilken är den bästa SEO-investeringen?

Vi gick även igenom rubrikhierarkier och brödtext. Den bästa SEO-investeringen är ofta mycket text av hög kvalitet. Därför är writers nyckelpersoner för att lyckas med SEO.

Michael påpekade också hur viktigt det är att skriva för besökaren och inte för Google. För hur kul hade det varit om jag tryckte in en massa sökord i den här texten och inte tänkte på dig som läser?

Michael skickade också med oss dessa tips:

• Lista alla frågor som du kommer på om ämnet som sidan tar upp. Svara på frågorna.
• Vilken intention har besökaren som hamnar på sidan? Uppfyller du den?
• Varför är det här intressant?
• Varför ska besökaren vilja läsa vidare?
• Varför ska besökaren välja din sida?

Pernilla Axelsson skriver i ett kollegieblock

Bra tumregler för lyckad SEO

Det är tydligt att Google gillar mycket innehåll (se bara på Wikipedia). Men innehållsmängden är inte satt i sten. Om du kan skriva allt som det går att skriva om ett ämne i några meningar och om det är relevant så är det ok.

Michael skickade med oss dessa tumregler:

  1. Ha mer text än konkurrenterna.
  2. Dubbla textmängden och se vad som händer med rankningen efter tre månader.

Dubbla textmängden och se vad som händer med rankningen efter tre månader

Volymen i sig är inte det viktiga. Det är inte orden i sig. Det handlar om relevans och att svara på frågor. Men med mer volym och mer innehåll kan du få en större chans att träffa rätt på det som besökaren vill veta. Du kan också träffa fler sekundära sökord.

Det är tydligt att Google inte ”kan” se vad bilder föreställer. De försöker men vi behöver ge dem hjälp på traven genom ett alt-attribut. Försök få med sökordet om det är naturligt när du ska beskriva bilden. Men luras inte.

Url:en är den exakta adressen till en webbsida. Den här sidan heter:

pernillaaxelsson.se/true-stories/seo-copy/seo-for-writers-av-please-copy-me

Url:en är som ett personnummer för just den här sidan. Det beskriver innehållet. Undvik å, ä och ö och ha med sökordet om det är naturligt.

Hur viktiga är interna och externa länkar?

Länkar är viktigt för både Google och användare. De är ett effektivt sätt att sprida relevans. Använd sökord i länkarna om det går, men undvik det om det känns onaturligt. Kom ihåg att du skriver för en människa.

Tänk mer call to value än call to action. Vilket värde ger den här länken för besökaren? Här för övrigt tips på att skriva attraktiva länkar.

Tänk mer call to value än call to action.

Vi gjorde en miniövning och skrev upp idéer för att få länkar. Jag skrev upp detta för Saburo Jeans:

  • Mikroinfluencers
  • Ambassadörer.
  • Nördiga jeans-bloggare.
  • Forum.
  • PR om organic cotton jeans i nischade bloggar.
  • Fabriken som tillverkar jeansen.
  • De som tillverkar tråden i jeansen.
  • De som tillverkar knapparna.
  • De som trycker allt profilmaterial. 

Verktyg för SEO

Vi gick även igenom bra verktyg för att jobba med SEO som till exempel:

  • Google Ads.
  • Ahrefs.
  • Answer the public.
  • Sistrix.
  • Google Search Console.
  • Screaming Frog.
  • Google.

I Google kan du skriva in ”jeans” och se vilka förslag som kommer upp (de är baserade på sökvolym). Du kan även se vilka relaterade sökningar som finns längst ner på sidan för fler idéer.

Boken Guldläge på nätet

Dessutom fick vi boken Guldläge på nätet som skickades hem till alla deltagare efter föreläsningen. Jag har läst boken förut och den ger en bra grund för att lära sig sökmotoroptimerat innehåll.

Guldläge på nätet tar upp såväl myter som tips på verktyg.

Vilka tre saker tar jag med mig från föreläsningen?

Jag har jobbat med SEO-anpassat innehåll sen 2010 men tog ändå med mig mycket kring framför allt analys och länkar. Detta tar jag med mig från föreläsningen:

  1. Innehåll och länkar är de två viktigaste rakningsfaktorerna.
  2. Sätt tydliga mål och följ upp dem (det finns massor av olika saker att mäta).
  3. Beskrivningen har ingen påverkan på rankningen (men den är viktig i sökresultatet för den kan sälja in sidan).

Innehåll och länkar är de två viktigaste rakningsfaktorerna.

4 svar till “SEO för writers – föreläsning av Please Copy me”

  1. Viktoria skriver:

    Fin sida och en väldigt bra artikel, tack för inspiration och input!

  2. Pernilla Axelsson skriver:

    Tusen tack Viktoria! Det var en väldigt inspirerande föreläsning.

  3. Jennifer S skriver:

    Snyggt sammanfattat Pernilla och kul att ta del av! Gillar förresten dina ljusrosa mellanrubriker/citat väldigt mycket!!

  4. Pernilla Axelsson skriver:

    Tack Jennifer! Vet att du har bra koll på SEO så det betyder mycket att höra det från dig. Tack! Ja, visst är citaten härliga?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *