True stories / UX-writing
Celebrate good times, come on! 🎓

Certifierad och utbildad UX-writer x 2

Follow my blog with Bloglovin

UX-writer är fortfarande en ganska ny yrkestitel, både i Sverige och i världen. Och nu är jag certifierad och utbildad UX-writer x 2. Hurra!

En UX-writer ansvarar för att ta fram orden och dess ton som hjälper användare i ett digitalt gränssnitt. Klok och rätt UX-writing kan göra stor skillnad för både användare och ett företags försäljning.

Klok och rätt UX-writing kan göra stor skillnad för både användare och ett företags försäljning.

Det finns några utbildningar inom UX-writing och det kommer hela tiden fler och fler.

Jag har gått UX Writing Hubs kurs – Microcopy & UX Writing Course och är certifierad UX-writer. Jag har även gått UX Writers Collectives kurs UX Writing Fundamentals och är certifierad UX-writer.

Men de här två utbildningarna skiljer sig åt en del.

UX Writing Hub – Microcopy & UX Writing Course

Under utbildningen får du bland annat skapa en användbar UX-writing-portfolio. Det är gruppsessioner veckovis, du arbetar med ett riktigt projekt och får en dedikerad mentor.

Nu ingår dessutom en månads frivillig praktik på ett riktigt projekt hos ett företag.

En månads frivillig praktik på ett riktigt projekt hos ett företag.

UX Writing Hub räknar med att studenterna behöver investera omkring 15–20 timmar i veckan för utbildningen.

När jag gick utbildningen var den några månader lång; numera är den fem till sex månader.

Pernilla Axelssons diplom från UX Writing Hub - Premium Training Programs for Writers för kursen Microcoy and UX Writing CourseMitt tjusiga diplom från UX Writing Hub.

Detta lärde jag mig bland annat under utbildningen

  • I dag är data nyckeln till att utveckla en framgångsrik digital produkt. UX-writing-research är det som vi använder för att samla in och analysera data. För det första lärde mig olika UX-research-metoder och best practise. För det andra lärde jag mig hur jag bör använda och implementera metoderna på ett klokt sätt i mina UX-writing-processer.

I dag är data nyckeln till att utveckla en framgångsrik digital produkt.

  • Hur man skapar en smart och användbar röst- och ton-manual. Den här manualen fungerar som en guide och säkerställer att varumärkets röst alltid är konsekvent. Manualen täcker aspekter som grammatik, användning samt när, var och hur du använder olika toner – alla nödvändiga ingredienser för att skapa varumärkesspecifik UX-copy.
  • Verktyg som Figma och Whimsical.
  • Användarresor och informationsarkitektur.
  • A/B-tester – vad det är och hur du kan utföra dem.
  • Tekniker som Conversation mining och Vocabulary hunting där du undersöker hur människor skriver själva om en produkt eller tjänst. Utifrån det kan du hitta ord och fraser att använda i det digitala gränssnittet som människor känner igen, eftersom de själva använder dem.
  • Till sist får du självklart skriva en hel del mikrocopy.

Självklart skriva en hel del mikrocopy.

Dessutom är grundaren och mentorn Yuval Keshtcher pedagogisk, trevlig och hjälpsam.

UX Writers Collective – UX Writing Fundamentals

Den här kursen är self paced. Med andra ord kör du ditt eget race och samarbetar inte med några andra studenter. Du kan börja när som helst och pausa när som helst.

Under kursen lär du dig grunderna i UX-writing. Kursen är skapad av experter från Google, Amazon och Intuit.

Pernilla Axelssons diplom från kursen UX Writing Fundamentals course från UX Writers CollectiveMitt certifikat från UX Writers Collective.

I kursen ingick dessa moduler:

  • Intro to UX Writing.

Vad är UX-writing? Vad skriver egentligen en UX-writer? Vilka olika typer av ansvar har du som UX-writer? Vilka jobbar du med?

  • Att jobba med en röst- och ton-manual.

Förstå vikten av en röst- och ton-manual. Definiera ton. Kartlägga tonen genom upplevelsen.

Kartlägga tonen genom upplevelsen.

  • Keep it short.

Varför är det bra att skriva kort och kärnfullt? Best practise så användarna kan scanna innehållet. Rätt innehåll för rätt användare vid rätt tillfälle.

  • Skriva för komponenter.

Best practise för att skriva för komponenter. Instruktioner, CTA:s, knappar, felmeddelanden, formulär med mera.

  •  UX-writing deliverables.

Detta skapar du som UX-writer. Att dokumentera och organisera din text. Skapa en röst- och ton-manual. Testa din copy.

  • Jobba i ett team.

Arbetsflöden, att hantera konflikter och tips på bra verktyg.

  • Hitta ett bra jobb.

Styr upp jobbsökandet, skapa en portfolio och kloka intervjutips.

Styr upp jobbsökandet, skapa en portfolio och kloka intervjutips.

  • En rolig praktisk uppgift i Figma.

  • 60 avslutande frågor.

UX Writers Collective räknar med 10–20 timmars studietid, vilket jag tror stämmer för de flesta.

Kursen består av enheter som är uppdelade i serier med lektioner som innehåller lätta praktiska frågor längs med vägen.

Kan alla ha titeln UX-writer?

Men måste du gå en utbildning för att bli UX-writer? Nej, det måste du inte. Du kan använda titeln om du vill; det är ingen skyddad yrkestitel i Sverige.

Men förutom att du lär dig mycket genom att gå en utbildning, visar du kunder, kollegor och arbetsgivare att du har lagt ner tid på att lära dig UX-writing.

Dessutom kan du lära känna andra studenter och bygga ditt nätverk inom UX-writing.

Lära känna andra studenter och bygga ditt nätverk inom UX-writing.

2 svar till “Certifierad och utbildad UX-writer x 2”

  1. Lars skriver:

    Grymt jobbat! Jag är stolt över dig!

  2. Pernilla Axelsson skriver:

    Men du, tusen tack! Det känns så kul att kunna använda alla de här kunskaperna i kommande projekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *