True stories / UX-writing
Att designa med ord

Vad är mikrocopy?

Follow my blog with Bloglovin

Mikrocopy är en liten form av copywriting. Det är texter i ett digitalt gränssnitt som appar, webbar, chatbotar, röstassistenter och digitala skärmar. Och mikrocopy hjälper till att vägleda användare.

En UX-writer skriver mikrocopy. Men UX-writing är inte bara mikrocopy; det handlar om att förstå, samarbeta, analysera och sen skriva.

Men nu nördar vi ner oss i mikrocopy. Många gånger kan mikrocopy bestå av ett, två eller tre ord, eller ett par rader i ett felmeddelande.

Kortfattat är mikrocopy små ord med stor betydelse. För de där orden har en avgörande betydelse för användarens upplevelse.

Kortfattat är mikrocopy små ord med stor betydelse.

Mikrocopyn ska hjälpa användaren så hen kommer rätt, undvika missförstånd och se till så användaren känner sig trygg och välkomnad.

Bild från Klarna som handlar om nyhetsmejl och bra mikrocopy

För det första ska mikrocopy berätta eller hjälpa till med rätt innehåll. Mikrocopyn ska guida. För det andra ska mikrocopyn skrivas till rätt användare (vet du vem du skriver till?). För det tredje ska mikrocopyn levereras vid rätt tidpunkt.

Mikrocopyn ska guida.

Att leverera “rätt innehåll” betyder att bara kommunicera vad användaren behöver veta just då, varken mer eller mindre.

Många menar att mikrocopy alltid ska skrivas efter devisen “keep it short”. Men det är bättre att tänka “ge bara den nödvändiga informationen som behövs just nu”.

Den bästa mikrocopyn märker du aldrig. I själva verket gör den bara sitt jobb och hjälper användaren.

Mikrocopy som berättar att mejlkorgen är tom

Var finns mikrocopyn?

En UX-writer skriver många olika typer av mikrocopy. Här är några exempel:

En UX-writer skriver många olika typer av mikrocopy.

  • Felmeddelanden
  • Push-notiser/notifikationer
  • Bekräftelse-meddelanden
  • Meddelanden (sms och mejl)
  • Etiketter
  • Permission-dialogtexter
  • Call to action-knappar
  • Hjälprutor/tooltip
  • Navigation
  • Drop-downs
  • Menyer/listor
  • Onboarding-texter
  • Instruktionstexter
  • 404-sides-texter
  • Laddningsbudskap
  • Toggle-texter
  • Formulärtexter (labels och platshållare)
  • Empty state-meddelanden
  • Sök-hjälptexter
  • Namn, beskrivningstexter och uppdateringstexter för App Store och Google Market
  • Sist men inte minst: Juridiska villkorstexter och integritetspolicy-texter.

Tips för att skriva klok och hjälpsam mikrocopy

Tänk gärna på detta är du skriver mikrocopy:

  • Skriv konkreta uppmaningar. Fyll i, öppna, skicka, gå med, uppdatera, köp, shoppa.
  • Använd enkla ord. På så vis kan alla förstå.
  • Tilltala besökaren med du. Alltså undvik ni och era.
  • Använd en röst och en ton som går i linje med varumärket.
  • Men undvik jargong och tekniska fraser och jargong. Helt ärligt, förstår alla begreppet 404? 
  • Förklara vad som händer efter en viss handling. 
  • Sist men inte minst, tänk: vad ska användaren veta, göra och känna i just den här situationen?
Dålig mikrocopy från SiteVision angående ett internt serverfel

Checklista mikrocopy

Använd checklistan när du skriver mikrocopy. På så vis blir det lättare att skriva texter som hjälper användaren rätt, undviker missförstånd och ser till så användaren känner sig trygg och välkomnad.

  • Konsekvent
    Använd samma ord och begrepp för samma sak. Köp, handla eller shoppa?
  • Konstruktiv
    Varje ord ska hjälpa en användare att göra något.
  • Konverserande
    Skriv inte som en robot. Tänk konversation och använd en röst och ton som passar varumärket.
  • Korrekt
    Dubbelkolla stavning och grammatik. Dubbelkolla igen.
  • Kortfattad
    Alla ord på skärmen ska ha ett jobb. Försök ge mycket information genom få ord.
  • Kristallklar
    Lätt att förstå och tydlig. Använd ingen jargong, inga tekniska fraser och ingen slang. Denna trumfar alla andra.
Felmeddelande som inte hjälper avnändaren

Röst, ton och mikrocopy

En UX-writer skapar förtroende för varumärket genom ett konsekvent språk som går i linje med varumärkets röst- och tonmanual.

Varumärkes önskade röst (voice) och dess ton (tone) ska vara rätt vid varje situation i det digitala gränssnittet. Rösten är alltid den samma. Men tonen varierar.

Rösten är alltid den samma. Men tonen varierar.

I själva verket är det samma som en persons röst. För den är alltid likadan, eller hur? Men tonen varierar utifrån situation eller hur hen mår. För när någon är ledsen, arg, upprymd eller nyfiken låter tonen lite annorlunda.

Innan du kan skriva mikrocopy behöver du veta hur den ska vara. Därför behöver du en röst- och tonmanual.

Dålig mikrocopy från Åhléns

Röst- och tonmanual för mikrocopy

En röst- och tonmanual för text är vad en grafisk manual är för form. För manualen förklarar hur varumärket ska låta i text i olika situationer i olika kanaler. I själva verket är manualen grundläggande för att kunna skriva rätt mikrocopy.

Därför ska du se till att utveckla en manual om du inte har en.

Röst- och tonmanualen är ett verktyg som hjälper UX-writers och andra att skriva på rätt sätt, till rätt användare, vid rätt tidpunkt.

Skriva på rätt sätt, till rätt användare, vid rätt tidpunkt.

Manualen ska vara ett levande dokument. Alltså bör den justeras och uppdateras allteftersom. Med detta i åtanke bör den skapas i ett dokument som är lätt att dela och som alla kommer åt.

Men kom ihåg att spara gamla versioner. För de kan vara bra att ha.

Manualen ska vara ett levande dokument.

Till sist två exempel. Jämför Mailchimps Writing Goals and Principles med UK Governments Content principles.

De har helt olika målgrupper. Därför är deras röst- och tonmanualer helt olika.

Spotify har tydlig mikrocopy i sin CTA-knappTydlig och kortfattad mikrocopy i Spotifys CTA-knapp.

Sammanfattningsvis är mikrocopy små ord med stor betydelse. För de där orden har en avgörande betydelse för användarens upplevelse.

Mikrocopyn finns på många ställen i ett digitalt gränssnitt och den ska hjälpa och guida en användare.

Mikrocopyn finns på många ställen i ett digitalt gränssnitt.

Genom att ta fram en röst- och tonmanual blir det enklare att skriva rätt mikrocopy.

Dessutom är det en bra idé att följa checklistan så mikrocopyn blir konsekvent, konstruktiv, konverserande, korrekt, kortfattad och kristallklar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *